Mitsubishi Outlander PHEV test autoexpert

Așa cum am promis, pornim o nouă rubrică la AutoExpert, numită sugestiv Second Test! Aici vom analiza mai multe automobile populare pe piața de mașini rulate, dintre cele mai actuale, pentru a vă relata despre problemele frecvente, costurile de reparație, întreținere sau achiziție!

În speranța că această rubrică va fi de mare utilitate automobiliștilor moldoveni și că efortul echipei AutoExpert va fi apreciat pe măsură, vom începe cu primul automobil dintre cele mai solicitate în comentariile pe pagina noastră de Facebook. Unul mai puțin cunoscut publicului din țara noastră, dar care are un potențial deosebit, Mitsubishi Outlander PHEV.

Automobiliștii moldoveni preferă tot mai des motorizările hybrid în detrimentul celor diesel, iar asta se întâmplă din mai multe motive. Primul ar fi prețul redus la vămuire, nivel redus de zgomote și vibrații la funcționarea motorului și desigur un consum de carburant apropiat și uneori chiar mai bun în comparație cu propulsoarele diesel.

Mitsubishi Outlander PHEV

Practic toate mașinile hybrid sunt echipate cu transmisie automată sau CVT, iar asta înseamnă în primul rând confort sporit, pe când în cazul mașinilor echipate cu motoare diesel, trebuie să optezi pentru cutia de viteze manuală, dacă vrei să obții un consum redus de carburanți.

Hybrizii au și alte avantaje, unele însă nu sunt de actualitate în țara noastră, cum ar fi nivelul de emisii de dioxid de carbon, pentru care în majoritatea țărilor europene se aplică taxe suplimentare.

Însă la fel ca și oricare alt automobil, pe lângă avantaje, sunt și dezavantaje, iar dacă sunteți în căutarea unui asemenea automobil, AutoExpert vă ajută să aflați mai multe despre probleme, costuri piese, reparații, întreținere sau procurarea unui astfel de automobil.

De interes prioritar, pentru un cumpărător aflat în căutarea unui nou automobil este consumul, parcursul, starea tehnică generală a mașinii și nu în ultimul rând care sunt bubele cele mai mari. Abia după, se intră în detalii precum opțiunile suplimentare, prețul, durata de viață a bateriilor, etc. Voi încerca să vă răspund la fiecare pe rând, iar pentru asta, am apelat la CipAuto, care au acceptat să îmi ofere un astfel de model din cele 4 Mitsubishi Outlander PHEV disponibile pentru un test drive.

Mitsubishi Outlander PHEV

Mai mult decât voi, eram curios să aflu ce alimentează interesul automobiliștilor noștri, față de acest SUV și față de tehnologiile PHEV, adică Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Întâi de toate, cred că este prețul de mașinii atractiv, de circa 13-15.000 de euro. În acest segment și la așa bani este destul de dificil să găsești un crossover cu tracțiune integrală, relativ proaspăt de ani, de la 2013 în sus, echipat cu cutie automată, eficient și bine dotat. Nu mai zic de plug-in hybrid.

În jur de 14.000 euro costă un RX400h, din anii 2007 și cu un parcurs de 300.000 km. Poți importa un Kia Niro din SUA, accidentat, dar depășești bugetul limită de până în 15.000 de euro. Sau poți alege un RAV4, însă numai dacă dispui de o sumă mai mare de 20.000 de euro.

După cum spuneam mai sus, alegerea nu este foarte mare, în special la crossovere hybrid, iar dacă vorbim de tehnologia PHEV atunci practic doar Mitsubishi are o soluție la acești bani. Adăugăm aici și opțiunile suplimentare, pe Outlander, cum sunt volanul îmbrăcat în piele, sistem de infotainment, trapă electrică, interior piele (unele modele), reglaje electrice scaun, cruise control, avertizare la părăsirea benzii de circulație, încălzire în scaune, sistem de navigație, etc.
Acum devine clar – nu există concurență pentru Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV CipAuto

Primul neajuns despre care aș putea scri, este lipsa roții de rezervă în portbagajul mașinii. În schimb ai spațiu suficient pentru bagaje. Al doilea, este masa totală a mașinii – cu 350 de kg mai grea decât un Outlander obișnuit. Asta deoarece Outlander-ul este echipat cu două motoare electrice a câte 60kW fiecare și o baterie de 12kWh. Doar că masa totală nu o vei simți la condus, nicicum, simplu nu ții cont de kilogramele în plus.

Conform datelor oficiale, autonomia în regim electric ajunge la circa 52 de kilometri, însă în urma testului de astăzi eu am reușit să obțin 23 de km de autonomie. Nu vă grăbiți să trageți concluzii prea devreme. Am luat mașina cu bateria goală absolut și am încărcat-o doar cu motorul pe benzină, vroiam astfel să aflu câți km ar trebui să parcurg pentru o reîncărcare de circa 80-90%.

Mitsubishi Outlander PHEV Dashboard

Outlander-ul nostru nu a fost conectat la priză, am rulat doar în modul Charge, pentru a stoca curent electric. Calculatorul mașinii indica 1 km autonomie EV la pornire și vreo 23 de km când am ajuns cu bateria cam pe la 90%. Cei 23 de km s-au transformat în 16 km rămași, după ce am pornit de la redacție, sectorul centru, până la parcarea CipAuto, aproape de strada Pădurii (8.7 km distanță). Iată că matematic vorbind, calculatorul mașinii nu prea minte. Cred că puteau fi și 30 de km autonomie, dacă încărcam bateriile de la priză.

Rușii se laudă că au avut autonomie și de 40 de kilometri, dar acest indicator îmi pare dificil de obținut pe o mașină cu un parcurs de 170-200.000 de kilometri și o vechime de 4-5 ani.

Reîncărcarea bateriilor, cu ajutorul cablului de 5 metri se poate face de la o priză obișnuită și durează circa cinci ore, la un încărcător dedicat, instalat acasă sau la o stație de reîncărcare, cam 3.5 ore, însă dacă folosești chargerul de înaltă capacitate, poți obține 80% în 25 de minute.

Vă întrebați în aceste condiții care este consumul real în litri?
Îl puteți vedea afișat pe bord, prezentat fie în kWh fie în litri. Noi am pornit cu 194033 km la bord și când am ajuns la 194061, adică după 28-30 de kilometri, deja aveam suficient curent electric stocat în baterii pentru a parcurge cei 23 de km indicați pe bord. În acest timp, am rulat în regim electric doar 14% din totalul distanței (pornirea se face cu motoarele electrice), iar consumul mediu înregistrat era de 12.9 litri. Trebuie să precizez că acest indicator era în descreștere, doar că am ajuns noi la timpul limită de care dispuneam și nu am apucat să vedem acel 6-7-8 litri consum combinat, cu care se laudă proprietarii de Mitsubishi Outlander PHEV din țară sau din Rusia.

Moduri de funcționare ale sistemului hybrid sunt câteva: „EV Drive”, „Series Hybrid”, și „Parallel Hybrid”. Calculatorul electronic al mașinii va opta pentru regimul cu cea mai mare eficiență. În EvMode – e clar, este consumat doar curent electric. Series Hybrid Mode – motorul cu ardere internă alimentează bateriile electrice (ceea ce am făcut astăzi), iar în Parallel Hybrid propulsorul de 2.0 litri pe benzină este responsabil atât de propulsie cât și de încărcarea bateriilor.

Mitsubishi Outlander PHEV Charge Mode

Se oferă la alegere și regimuri setate de șofer, EV, Sport, Save, Charge, dar, nu am umblat la ele. Eram preocupat doar de alimentarea bateriilor! Aveam un scop de atins.

Unitatea pe benzină are un volum de 2.0 litri și a fost proiectată pentru a funcționa după principiul Atkinson (vedeți Google), asta înseamnă că motorul exercită mai mult rolul de reîncărcare a bateriilor, prin intermediul unui generator (alternator) de 60kW, în detrimentul cailor putere. Același principiu de funcționare îl folosesc și cei de la Toyota, pe mașinile lor. Abia în versiunea de facelift este disponibil benzinarul de 2.4 litri alături de o baterie de 13.8kWh.

Mitsubishi Outlander PHEV Motor 2.0

Bateriile se reîncarcă și la frânare. Un sistem interesant este selecția intervenției motoarelor electrice la recuperarea energiei, prin intermediul padelelor de la volan, selectând de la B0 la B5. Recuperarea energiei are loc chiar și la ridicarea piciorului de pe accelerator, fie pe loc drept sau în pantă, ceea ce îți va economisi implicit din cheltuieli pe plăcuțe și discuri de frână, care apropo sunt ca și la un Outlander obișnuit.
Cu cât e mai înalt nivelul de la 0 la 5 cu atât mai activ se implică transmisia în recuperarea energiei. Eu am ales B5 – în ambuteiaje sau în intersecțiile scurte, nici nu trebuie să frânezi, te opresc motoarele electrice.

Motorul pe benzină va interveni oricum, cu sau fără voia dvs, în cazul când rulați la viteze mai mari de 80 km/h, când necesită reîncărcare bateriile, dacă temperaturile sunt mai joase, sau în cazul în care folisiți climatizorul.

Deși este un crossover în off-road cel mai bine să nu ajungi. Sistemul de tracțiune integrală este activat printr-un buton și beneficiază exclusiv de puterea motoarelor electrice, dar nu are nici un fel de blocantă, fără de care escapadele pe teren accidentat sunt contraindicate. Cuplul instant este de apreciat pe asfalt, dar te poate îngloda mai mult decât crezi, dacă te bagi în noroi. Cu toate astea, am văzut deja și poze cu Outlander băgate în nămol…

Mai e ceva. Cu bateriile epuizate, nu vei avea nici un fel de tracțiune integrală. Te poți baza doar pe motorul de 121 de cai putere și 190 Nm de cuplu motor (varianta de 2.0 litri) și doar pe roțile punții față. Te riști?

Vorbind de ieșirea în teren, trebuie să abordez și subiectul cu ținuta de drum. În linii generale, suspensia lucrează bine, te poartă ușor peste denivelările mari cum sunt ”polițiștii pe jos” (asta-i din presa locală), adică speedbump sau limitatorul de viteză, dar devine gălăgioasă la imperfecțiunile mici din asfalt sau la gropi.

Garda la sol nu e gigantică, însă îți permite ușor să urci și să cobori de pe orice bordură și nu vei resimți în caroserie impactul. O problemă aici ar fi doar sistemul de evacuare, țevile căruia trec pe sub puntea spate și practic constituie cel mai jos punct al mașinii, adică o poți atinge dacă ai chef de aventuri.

În continuare, urmează cea mai interesantă parte a articolului. Deservirea, piesele, costurile…mmmm, poveste!

Până a ajunge acolo, iată câteva probleme sau neajunsuri de care se plâng proprietarii de Mitsubishi Outlander PHEV:
– furtunele de cauciuc, pentru răcirea sistemului hybrid necesită atenție sporită, în diferite condiții de exploatare pot ceda, cauciucul nu e veșnic;
– riscul de a ”inunda” bateriile care sunt mai puțin protejate. Cu timpul carcasa poate pierde etanșietate, necesită verificare minuțioasă.
– protecția radiatorului de sub mașină. Densitatea grilei care acoperă radiatorul de răcire al bateriilor nu este dintre cele mai mari, astfel că o piatră ușor poate trece și sparge acest radiator.
– traseul sistemului de evacuare trece prin partea dreaptă a mașinii, sub punte, iar din cauza echipamentului electric, coboară un mai jos decât ”fundul” mașinii, cea ce reduce din garda la sol și capacitățile de off-road ale mașinii.

Consumabile:
-rulmenții, durata de viață este de circa 100.000 de kilometri
-sistemul de frânare, discuri și plăcuțe sunt aceleași ca la un Outlander obișnuit, prin urmare nici măcar nu m-am interesat să aflu
-bucșe, amortizoare, din nou, ca oricare alt Outlander. Însă din câte am vorbit cu mecanicii, puțini ajung să se plângă pe suspensie, în general e foarte rezistentă.
-și bateriile? Eh…iată unde e buba.

Mitsubishi Outlander PHEV AutoSpace

Pentru a afla mai multe, am mers întâi de toate la dealerul AutoSpace în Moldova, importator Mitsubishi în țara noastră, unde am discutat cu maistrul Sergiu Melnic despre piese, întreținere și costuri. Țineți-vă bine! Începem!

  • Blocul Electronic de Control, sistem hybrid pentru motorul față, 200.000 lei.
  • Ambreiajul costă sub 12.000 lei. Da, nu vă mirați, CVT-ul ăsta are și ambreiaj și volantă. Setul de ambreiaj necesită schimbat, cam pe la 200.000. Problema e că poate fi ieșit din uz, sau să prezinte defecte volanta, dar nici măcar să nu știi despre asta. Doar auzul fin și simțul pedalei bine dezvoltat te poate ajuta să înțelegi. Mașina îl rabdă și așa cum este.
  • Bateria originală, de 12V, care are o durată de viață de circa 10 ani, costă 15.600 de lei
  • Un bloc/casetă, din cele 10 în total și care conține opt celule din 80, parte componentă a bateriei, costă 46.000 de lei.
  • O revizie cu schimbul de lichide, peste tot, inclusiv în reductor (diferențial), motor, filtre, etc, te duce cam la 5850 de lei.

Buuuun.
Asta e partea cu oficialii, unde am aflat multe lucruri utile despre Outlander PHEV, precum și faptul că nu prea le au în reparații. Wich is good. Pe această cale vreau să îi mulțumesc din nou lui Sergiu pentru timpul acordat!

S-ar putea să-ți fi tăiat din pofta pentru Mitsubishi Outlander PHEV, dar este cam devreme să pui cruce pe el. Mai sunt și alte soluții. M-am documentat eu bine pentru voi, numai să aveți răbdare să citiți totul.

Mitsubishi Outlander PHEV EuroAsia Service

Există așa o companie în oraș ca EuroAsia. Aici îl găsiți pe Iurii, care s-a împărtășit politicos cu multe informații și aspecte tehnice ale mașinii. Iată ce trebuie să știe un proprietar de Outlander PHEV, dar și cei ce vor să își cumpere astfel de automobile.

Întâi de toate, este strict necesar să mergeți la o profilactică a bateriilor. Asta înseamnă demontarea bateriilor de pe mașină, despachetarea lor pe fiecare bloc și celulă în parte, apoi testarea pe banc, recalibrare și aducerea la valorile necesare. O echilibrare într-un cuvânt. Acest lucru vă costă în jur de 5000 de lei și durează cam 2-3 zile, iar tot lucrul se face pe un stand special.

O simplă diagnostică a sistemului hybrid vă costă 250 de lei, unde puteți afla starea bateriilor, însă dacă vreți ceva mai mult și mai exact, va trebui să plătiți 400 de lei pentru o verificare real time. Mergeți să dați o tură prin oraș, în timp ce specialistul va monitoriza atent cum are loc încărcarea bateriilor, descărcarea, fluctuațiile de temperatură, etc.

De ce este important să faceți asta? Pentru că (vezi mai sus), carcasa principală, în care sunt instalate cele 10 blocuri a câte opt celule, poate pierde etanșietatea și astfel să pătrundă apa, ceea ce va duce la corozie și ieșirea din funcție a sistemului hybrid. Dincolo de asta, blocul de baterii este încălzit și răcit cu antigel, ceea ce poate provoca formarea de condensat în interior și din nou ajungi la problema de mai sus.

O celulă, separat schimbată, costă 80 de euro, la mâna a doua.
Una nouă, din China, costă în jur de 120 de dolari (deci nu e ieftin).

Însă pentru a nu ajunge la schimbul de piese, trebuie să faci calibrarea acestora în BMU (Battery Management Unit) la timp și, potrivit specialistului, măcar odată în an. De ce? Pentru că un bloc de celule, care indică valori inferiorare față de celelalte 9, se va încălzi dacă este defect sau decalibrat (rezistența sporită la trecerea curentului degajă căldură) iar temperatura în interiorul carcasei se va propaga și peste celelalte blocuri astfel stârnind o reacție în lanț.

Să nu uit! Discutând cu Iurii am aflat că pentru o mașină din anii 2012 (debutul) – 2014 autonomia normală, reală, este de circa 32 de kilometri. Asta m-a surprins, având în vedere că nu eram foarte departe de acest indicator. Dacă Outlander-ul dvs, sau cel testat, indică 20 de km sau mai puțin, la o încărcare completă, ar trebui să vă dea de gândit.

Producătorul oferă o garanție de 8 ani de zile sau 100.000 mile, în SUA pentru bateriile sale de tip Lithium Ion. Tot atât cât oferă și Toyota pentru bateriile NiCD. Ambele, procurate noi costă bani buni, iată de ce pe piață singurele alternative sunt cele la mâna a doua.

Atât am avut de spus despre prima mașină din rubrica Second Test. Nu am atins laturi subiective cum sunt calitatea materialelor de finisare, izolarea fonică (slabă), dinamica, accelerația, manevrabilitatea, sistemul audio și alte lucruri mai puțin relevante. Ar fi fost prea mult.

Totuși dacă ați ajuns până aici, sunteți bravo! A fost greu, știu. Multă informație, mult text. Și eu am avut parte de senzații și experiențe noi. Overall, sper că a meritat efortul și veți aprecia pe măsură munca depusă, cât și cunoștințele pe care le veți obține în urma lecturii.

În încheiere vreau să vă amintesc câteva aspecte, informații și tehnice legate de Mitsubishi Outlander PHEV.

Consum real:
Între 6 și 10 litri, în funcție de regim, stil de condus, mediu exploatare, condiții climaterice. Poți trece și de 11 litri. Totul depinde de…

Timp de reincarcare baterii:
-de la 5 la 6 ore cu priză obișnuită
-3.5 ore pentru priză dedicată
-25-30 minute pentru 80% cu cablul fast charge

Parcurs in regim full electric:
În medie 30-44 de kilometri. Redus pe timp de iarnă.

Baterie: 12.0 kWh sau 13.8kWh pe versiunea facelift.
Motor: 2.0 benzină, 121 de cai putere sau 2.4 litri pe versiunea facelift.
Transmisie: variabilă, mecanică, cu sateliți, cu pinioane și cu ambreiaj.

Parcurs mașină testată: 194.000. Preț achiziție: 14650 euro.
An producție: 2013.

De știut: Cele mai multe modele Outlander PHEV sunt importate din Olanda. Asta deoarece olandezii beneficiază de reduceri semnificative pentru achiziția de mașini ECO, astfel că un hybrid îi costă mai puțin decât un model obișnuit cu motor pe benzină.
Marea Britanie însă, este lider la capitolul achiziții Mitsubishi Outlander PHEV.

Aș vrea să le mulțumesc partenerilor noștri, compania CipAuto, pentru suportul și încrederea acordată în realizarea acestui material.
Mașina de test o puteți găsi în anunțuri, pe cipauto.md, sau le puteți întreprinde o vizită chiar în parcare, unde sunt sigur veți fi întâmpinat cu multă ospitalitate. Îi găsiți și pe Facebook, AICI.
Gama largă de modele la alegere și abordarea profesionistă vă vor ajuta să identificați mașina corectă, care vi se potrivește cel mai mult, iar cuvintele cheie ”am citit pe AutoExpert”, vă garantează un discount din partea companiei!

Drumuri bune să aveți! Nu uita să ne lași un comentariu, o apreciere sau să distribui acest articol!

NICIUN COMENTARIU