Skoda Octavia, 2.0 TDI, DSG, 4x4, Tes drive autoexpert.md,

O știu din practică, emoțiile trebuie puse pe foaie rapid, chiar atunci când le trăiești, dacă îți dorești să transmiți emoții și în text. Însă dacă alegi să rămâi lucid, limpede și obiectiv, e bine să aștepți până revii la realitate. Vreau să cred că am așteptat destul, până să scriu testul cu Skoda Octavia 2.0 TDI 4×4.

În urmă cu ceva timp, mă aflam în căutarea unei noi mașini pentru rubrica Second-Test. Mă gândeam să optez pentru un Renault Kadjar. Alegerea îmi era influențată din mai multe motive, experiența de minim 365 de zile în exploatare a unui astfel de model și popularitatea de care se bucură crossoverul în rândul cumpărătorilor moldoveni.

Și tocmai când eram gata să aleg unul din parcarea AutoPlus, arătând cu degetul, am văzut asta: Skoda, Octavia, 4×4, 2.0 TDI.
”Cătălin, zi-mi te rog mai multe…”

Ia-o la test!
Trei întrebări aveam. Cum au evoluat motoarele de doi litri diesel, produse de VAG, eram curios să aflu mai multe despre sistemul de tracțiune integral al germanilor-cehi și totodată, o vedeam ca pe o alternativă pentru următoarea mașină de familie. Why not?!

Să fiu sincer. Niciodată nu mi-a plăcut Skoda! Ăsta e punctul meu de vedere personal, cel mai probabil influențat subiectiv de unele personaje și personalități din Moldova. Dar știu foarte bine deasemenea, că este și foarte îndrăgită Skoda în țara noastră, așadar merita să-i fac o probă. Mai ales că, lista de caracteristici tehnice, dotări și prețul, îl plasa într-un segment popular și foarte actual, cel al mașinilor de 13-15.000 de euro.

Skoda Octavia 2.0TDI DSG 4×4.
Pe scurt. E neagră, în versiunea de caroserie Combi, echipată cu motorul de 2.0 litri TDI, 184PS (181 cai putere) și 380 Nm de cuplu motor, sistem de tracțiune integrală, cutie automată DSG (tehnic este mai corect mecanică cu regim automat de schimb trepte, însă toți o numesc automată), are volan multi-funcțional, sistem multimedia (ușor de utilizat), încălzire în scaune, patru geamuri electrice, auto start-stop și nu are keyless-go, asta e ce aș putea puncta pe scurt despre acest model. Ah da, și costă 13.999 de euro.

Cu date tehnice precum volum portbagaj, timpi de accelerare, viteză maximă și alte lucruri plictisitoare, este plin internetul. Eu vroiam altă abordare, aceeași care am utilizat-o în cazul testului cu Mitsubishi Outlander PHEV. Vroiam să aflu mai multe despre motor și transmisie, probleme, defecțiuni, costuri reparații și întreținere! Îmi trebuia așadar un specialist.

Și unde să faci asta dacă nu la Maxim și Artur, doi pasionați de automobile care se ocupă profesionist de toată producția concernului VAG? Pe internet sunt cunoscuți ca VAG Service Moldova, iar diviziunea Automat.md le aparține tot lor. Aici puteam să îmi alimentez izvorul de cunoștințe de la A la Z și să aduc acea utilitate cititorilor. I-am bombardat cu întrebări două zile la rând și sper că ceea ce am aflat vă va ajuta să luați o decizie în ce privește achiziționarea unui astfel de model. Așa cum v-am obișnuit, text va fi mult, dar pe scurt sunt sigur că găsiți la alte redacții de profil din țară.

Generația a treia, este cel mai popular, siguri și reușit motor diesel din gama VAG”, a declarat Max imediat cum am deschis capota motorului. Îl recunoști după capacul mic pentru gura de alimentare cu ulei. ”Nu prea are probleme, decât la EGR, care are o construcție mai complicată, sau la nivelul injectoarelor, când din neglijență sau în urma unor reparații prost efectuate, pot avea loc scurgeri de carburant”.

Un specific constructiv al acestui motor, este galeria de evacuare, cumva integrată în chiulasă, ceea ce permite motorului să ajungă la temperaturi optime de lucru, într-un timp mai scurt. Aceeași construcție include și EGR-ul despre care ziceam că poate fi capricios.
Vă întrebați cât costă?

Dacă se constată defecțiunea, clapeta EGR împreună cu radiatorul (răcitorul) costă în jur de 350 euro. Vorbim de piesa originală bineînțeles. Și manopera? În jur de 1.500 de lei, fiind un model 4×4, necesită demontate mai multe piese pentru a avea acces.

În general motorul se comportă destul de nice. Elastic, nu foarte gălăgios și în combinație cu DSG-ul care schimbă fulgerător treptele, chiar îți poate da senzații faine. Nu mi-a plăcut doar ezitarea la pornirea de pe loc. Ce se întâmplă doctore?

Mașinile importate din Europa și afectate de scandalul Dieselgate, se manifestă cu o ușoară ezitare la pornirea de pe loc, ca mai apoi să împuște rapid în accelerații. Cauza se ascunde în tipul softului, care apropo poate fi updatat, tot la VAG Service”. Vorbim despre o resoftare, Stage 1, care înlătură acest lag și v-a schimba sesizabil comportamentul motorului și desigur, performanțele.

În imagine: Sensor oxigen, 1.8TSI

O altă defecțiune de urmărit sunt sensorii de oxigen, Lambda Sond, deloc veșnici. Producătorul, BOSCH, recomandă să schimbi sensorii de oxigen odată la 250.000 de kilometri, însă cu siguranță că o vei face și mai curând de atât. Dacă optezi pentru piesa originală, va trebui să mai scoți din buzunare 225 de euro. Sau mergi pe aftermarket, unde prețurile nu mușcă atât de mult.

Dar cum stă treaba cu DSG-ul?
Că asta îi frământă pe mulți compatrioți. Deși subiectul nu este deloc străin și nici măcar învăluit în mistere. Și cu toate astea, avem ce scri. Pe acest model a fost instalată transmisia de tip DSG 6, DQ250. Octavia din test folosește ambreiajul de tip umed și conlucrează cu diferențialul Haldex, despre care vorbesc inscripțiile 4×4 pe levierul cutiei de viteze și pe hayon.

Cum îți dai seama dacă ”s-a dus ambreiajul”?
Greu de spus, mi-au răspuns tinerii specialiști. Trebuie efectuat un test întâi de toate, pentru a înțelege mai bine ce acuză proprietarul. În cazul unei defecțiuni, producătorul oficial oferă doar trei variante de schimb de piese și nici un fel de reparații – pachetul de ambreiaj, Mechatronic-ul, sau cutia întreagă.

Dificil de zis ce se strică mai des, dar vă pot spune cât costă pachetul de ambreiaj – 480 euro. Îl au mereu pe stock. Mâna de lucru pentru această lucrare, care include montare/demontare cutie, costă de la 1.400 lei pentru modelele FWD și ajunge la 2.000 lei în cazul modelelor cu tracțiune 4motion. În preț nu este inclus uleiul și filtrul, iar asta înseamnă că veți mai adăuga în jur de 2.000 lei pentru 5-6 litri de ulei și filtrul propriu-zis!

Cândva se practica schimbul de discuri, separat, metodă care între timp s-a dovedit a fi mai anevoioasă și mai scumpă, pentru că în final, oricum ajungi să optezi pentru pachetul ”plin”. Simplu nu va lucra așa cum vrei tu, ci cu ezitări, smucituri…

Nu te duci să schimbi din prima ambreiajul!
Se face mai întâi o inspecție vizuală, pentru a depista eventuale scurgeri de ulei, apoi o diagnostică computerizată unde se studiază parametrii de lucru și adaptările și o probă de drum.

Un lucru interesant de știut este faptul că transmisia acestei Skoda Octavia 2.0 TDI 4×4 ”folosește” circuitul de răcire/încălzire al motorului, la care are acces cu ajutorul unui termostat. Se întâmplă des ca acest termostat să rămână blocat în poziția deschis, iar primul simptom al acestei defecțiuni este acul indicatorului de temperatură de pe bord, care la drum întins, coboară sub 90 de grade, așa cum răcește intensiv cutia, chiar mai mult decât ar trebui. Desigur că poate fi și invers, ceea ce va duce la supraîncălzirea cutiei.

Așa cum diferențialul față împreună cu transmisia, ambreiajul și pinioanele acestuia sunt toate în ulei, este firesc ca peste ceva timp să apară și reziduri, particule metalice în ulei. Iată de ce este necesar să puneți accent pe întreținerea la timp și corespunzătoare.

Oficialii Skoda, VW, Seat, Audi au reglementat un termen pentru schimbul de ulei în toate cutille DSG, mai puțin DSG7 (ambreiaj uscat), iar acest termen este de 60.000 de kilometri. Vorbim despre uleiul hidraulic din cutie, însă avem și uleiul pentru partea mecanică care este Lifetime (adică pe viață). Totuși, VAG Service recomandă ca acest termen să fie ceva mai scurt, cam la fiecare 40.000 de kilometri, începând cu al doilea schimb de ulei, adică, 60K+60K+40K+40K – și tot așa.

Același lucru este valabil și pentru diferențialul spate, Haldex, de generația a patra. Se laudă cu o construcție inteligentă și folosește o pompă controlată electronic pentru a crea presiune în grup și astfel să vă cupleze tracțiunea pe puntea spate, dar este pretențios la calitatea uleiului. Sunt folosite 2 tipuri de ulei, unul dedicat care costă 900 lei litrul (încap 800 de grame) și desigur că are și un filtru, deci mai adăugați 500 lei pentru manopera și alți 1080 lei pentru filtrul în sine.

Neglijența însă vă costă mai mult. Spun asta pentru că există o întreagă procedură pentru schimbul de ulei, cu adaptare clapete pompă, închidere/deschidere, aerisire, generare presiune, etc și dacă sunt făcute greșit, consecințele sunt mai dureroase. Nu economisiți pe sistemul de tracțiune integrală, mai ales dacă vreți să fiți mândri că împărțiți aceleași piese componente cu Bugatti Veyron, unde întâlniți un Haldex Gen 4. Nu cred că veți scoate chiar 1.000 de cai putere din această Octavia, dar dacă vă încumetați, să știți că aveți garanția rezistenței la sarcini uriașe!

Abia din 2015, grupul VAG a trecut la Haldex de generația a cincia, care a scăpat de acest filtru și necesită doar schimbul de fluide. Apropo, tot la costuri trebuie trecut cuplajul elastic, dintre cardan și diferențialul Haldex – preț 2.000 de lei, piesă originală.

La capitolul transmisie, mai am de punctat planetarele, axele cardanice, cele care pun în mișcare roțile față. Iată că partea interioară a acestora (cele dinspre cutie), s-a dovedit a fi prea slabă pentru cuplul care îl poate pune la dispoziție motorul, iar având în vedere caracterul jucăuș al mașinii, se ajunge frecvent în situația în care planetarele cedează. Apare un joc în transmisie, resimțit și la interior, după care deja desigur se ajunge la înlocuirea acestor piese.

Și asta e tot ce-ai avut de spus?
În linii generale, DA. Eventual aș adăuga poate, doar impresiile personale, vizavi de acest model. M-a uimit toleranța suspensiei, la gropi și denivelări sau limitatoarele de viteză. Mi-a plăcut ”cum trage”, direcția ușoară și precisă, mi-a plăcut și faptul că deși este un break (combi) se simte destul de compactă ca și dimensiuni, iar cu toate astea îți oferă mult spațiu interior (plus portbagaj). Totuși, emoțiile sau impresiile, sunt chestii mai multe subiective, iată de ce mi-ar plăcea să știu că își găsesc confirmarea și în rândul cititorilor, prin urmare vă propun să mergeți să testați de unii singuri mașina. O găsiți aici, la AutoPlus.

Pe final aș dori să vă atrag atenția asupra unui serviciu care cu siguranță că mulți îl vor afla util. Dacă mergi la VAG Service pentru un test pre-achiziție, nu uita să optezi și pentru descifrarea istoricului de service al mașinii în cele mai mici detalii.

Dacă a fost implicată în vreun accident și reparată la dealer, dacă s-a făcut întreținerea la timp, dacă au fost reclamații sau reparații neprevăzute, toate acestea sunt disponibile în timp scurt, online și direct de la sursă, adică de la oficialii europeni. Cât costă? 400 lei!

Cu aceste informații, o să închei testul. Dacă v-a plăcut mașina, o vedeți la AutoPlus, dacă v-a plăcut ce ați citit, let me know, un comentariu, o apreciere (like sau share), etc, dacă mai aveți întrebări nu ezitați să le scrieți – răspundem ASAP, iar dacă vreți să aflați și mai multe, vă încurajez să mergeți la VAG Service sau Avtomat.md.

Două zile am fost în pielea unui proprietar de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4×4 DSG, fapt pentru care țin să să le mulțumesc lui Cătălin, de la AutoPlus, cât și băieților de la service, pentru primirea caldă și suport în realizarea acestui material.

Drumuri bune să aveți!

Contacte:
Facebook:
VAG Service Moldova și Automat.md
Adresă: str Calea Iesilor 10,
2075, Chisinau,
Nr tel: 062111666
.


Facebook: AutoPlus
Adresă: str. Calea Orheiului 109
2020, Chisinau,
Nr tel: 0600 88 088.

NICIUN COMENTARIU