X2. Este cel mai nou model de la BMW, ce poartă numele de caroserie F39 și care suplinește cumva golul lăsat de maturizarea lui X1. Pentru a concura mai eficient cu cei de la Mercedes-Benz, BMW a construit încă un crossover compact de oraș, ce va rivaliza cu GLA și Q2, în timp ce X1 se ocupă exclusiv de Q3 și GLB (viitorul GLB).

De aici am luat-o, aici am lăsat-o, Automobile Bavaria Group, București, România.

Răspunsul la întrebarea ”de ce ar mai trebui un astfel de automobil și cine l-ar cumpăra?” este destul de simplu. X2 nu are nici o limită pe categoria de vârstă și este totodată un model de ”ultima modă”. Virusul crossoverelor a cuprins practic toate clasele și segmentele posibile, iar cererea pentru astfel de modele continuă doar să crească. Așadar, X2 nu va duce vreodată lipsă de clienți, lucru de care m-am convins și eu, ulterior, în ziua de test.

Pentru că în Moldova acest model nu este disponibil jurnaliștilor pentru teste, din diferite motive, am decis că nu trebuie să fiu eu cel ce mă lipsesc de plăcerea de a conduce noul X2, oriunde, în afara țării. Aici trebuie să le mulțumesc domnilor de la Automobile Bavaria Group, pentru că au acceptat să îmi ofere „îndrăznețul” pentru o zi în care să ne cunoaștem mai bine.

Îndrăznețul, este de fapt porecla, dacă vreți, al noului X2. Este un model care îți aruncă provocări la orice pas, să îl accelerezi – să vezi cum se conduce, să tragi de volan în viraje strâmte – să vezi cum stă pe șosea, să parchezi aproape de bordură sau să urci pe ea – ca să înțelegi cât de crossover este până la urmă și tot așa…

Teren accidentat – un traseu de pădure, cu ceva gropiție și mici denivelări.

Iar BMW X2 răspunde cu o plăcere deosebită la orice moft de-al tău. Unde te duc ochii acolo se îndreaptă și volanul. Și trebuie să specific faptul că are un feeling foarte sportiv pe direcție. Chiar dacă mașina era încălțată cu anvelope de profil mare, dar diametru mic, volanul s-a dovedit a fi un pic mai greu decât m-aș fi așteptat.

Am condus mașina mai mult în București, adică în oraș, în mediul urban, în mediul natural al lui X2, până la urmă. Prin urmare și concluziile care mi le-am făcut, trebuie privite exclusiv prin acest filtru. Este adevărat că am avut și o porțiune de drum forestier, pentru o ușoară imitație de off-road, ceea ce a fost oarecum suficient ca să îmi dau seama cum se comportă micuțul în afara asfaltului. Și pentru că nu vreau să vă țin mult cu ochii pe ecranele de smartphone sau laptop, voi face o sumarizare scurtă, cu detalii pro și contra, cu ”+” și ”-” și cu îmi place sau nu-mi place.

Să-i dăm drumul!

Design.
Îmi place foate mult partea frontală și aspectul general al mașinii. În viziunea mea, X2-ul se bucură de un design bine pus la punct, echilibrat, proporționat și atrăgător. Are portierele mari, pentru un acces mai ușor, poate găzdui jante de mărimi generoase de până la 20 de inch (!) și este și suficient de compact pentru a-ți permite să te strecori ușor în trafic. Este exact tipul de BMW cu care am fost cândva obișnuit, compact și fără prea mult spațiu interior pentru joacă. Ești la volan și stai bine acolo! Pachetul M este absolut necesar pe X2, de altfel e urât de tot, la fel ca și farurile opționale cu LED sau jantele de la R17 în sus. Tot ce nu intră în această descriere s-ar putea să îți strice orice gust pentru X2.

Ce nu prea îmi place este posteriorul și, afară de asta, emblema BMW de pe stâlpul C pe care o văd absolut useless. Ca și orice alt tip de decorațiuni cu embleme M și BMW și inscripții de tot felul, de fapt…

Interior.
Spuneam că este exact ceea ce caut și cred că ar trebui să îți ofere un BMW. Proiectat și realizat ca un smoking, să ți se potrivească la fix. Atât în față cât și în spate, m-am acomodat ușor, fără să am nevoie de reglaje suplimentare pentru a-mi găsi poziția preferată la volan, iar pe bancheta spate ai loc suficient cât să te bucuri de o călătorie confortabilă, pe distanțe scurte. Țineți cont că totuși este o compactă de oraș cu trăsături de crossover și nu o limuzină, deci spațiul interior este atent calculat, fără centimetri în plus.

Mașina oferită pentru test drive era echipată opțional cu pachetul M Pack, ceea ce presupune că pe lângă dotările de exterior interiorul este echipat cu scaune sport, profilate și cu susținere lombară pronunțată.

Nu îmi place maneta schimbătorului de viteze. Este elementul care nu prea se pupă cu restul interiorului și, mi-aș fi dorit mai mult spațiu pentru depozitare pentru tot felul de cabluri de alimentare, powerbank-uri, pahare de cafea sau sticle de apă.

Spațiu depozitare portbagaj? Să zicem că ai și așa ceva, dar cu greu bagi o cutie de carton, mai mare de dimensiuni (am încercat). Podeaua este destul de joasă, astfel că ai un prag sesizabil ce face echipă cu polița hayonului și astfel îți taie din acces. Nu vei găsi o roată de rezervă aici, în schimb, ai spațiu adițional pentru orice alte obiecte care nu vrei să le vezi în portbagaj și le ascunzi ușor sub ”podeaua de la primul nivel”.


Vizibilitate.
Ai oglinzile retrovizoare externe pe picior alungit, ca să vezi bine ce ai în spate, și chiar și în oglinda din salon, vezi destul de clar imaginea din spatele mașinii, asta deși luneta nu e dintre cele mai generoase. Un handicap de care suferă și BMW X2, comun cu multe mașini moderne, este obstrucționarea imaginii pe diagonală, stânga/dreapta, din cauza montanților față destul de groși.

Condus.
Cum se conduce…e poveste! Versiunea xDrive20d, se bucură de serviciile motorului de 2.0 litri diesel, cuplat la o transmisie automată ce operează eficient cu puterea maximă de 190 PS și 400 Nm de cuplu motor, livrate sistemului de tracțiune integrală xDrive. Fiind construit pe platforma UKL2, care dă prioritate modelelelor cu tracțiune pe puntea față, este ușor de înțeles de ce X2-ul are o ușoară tendință de subvirare, corectată rapid însă, de sistemele electronice, pentru a șterge din asemănările cu rivalii.

Bavarezul face tot posibilul ca să te bucuri de un BMW autentic și nu doar încă un produs de marketing (ceea ce și este de fapt). Accelerează pușcă, urcă rapid în turații, fără vibrații neplăcute și zgomote auziliare, iar schimbul de trepte se face rapid, ca la transmisiile cu ambreiaj dublu. Am încercat să îl scot din echilibru pe viraje foarte strâmte, la urcare sau coborâre de pe poduri și șosele de centură, însă am rămas uimit să văd cât de bine stă pe asfalt!

Apoi am zis că trebuie băgat pe teren accidentat, ca să descoper că, deși are forma caroseriei unui hatchback, este foarte confortabil! Am zis să nu mă las păcălit, așa că am dat ”vina” rapid pe anvelopele R17 225/55. Dar după mai multe repetări, nu puteam să nu remarc faptul că suspensia are cursa destul de lungă pentru a putea trece cu ușurință peste unele denivelări. Plăcut surprins aici, recunosc.

Și atunci, ce nu mi-a plăcut, vă veți întreba voi? Păi nu îmi place că este dificil de ”înțeles” cum se comportă în derapaje controlate, atunci când ai toate sistemele de asistență deconectate. Am repetat exercițiul cu derapajele pe o suprafață de asfalt acoperită cu zăpadă și tendința de subvirare care te ține blocat o vreme până se conectează și puntea spate pentru un control mai bun, ceea ce pe mine personal încă mă depășește.

O altă bilă neagră vine pentru zgomotul motorului diesel, care nu se simte aproape deloc la accelerări, însă își face simțită prezența atunci când staționezi la semafoare. Nu i-aș fi dat importanță poate, dacă nu era atât de bine mascat în mers (apreciez totuși munca inginerilor).
Garda la sol? O trec la ””, pentru că parcat lângă niște mașini obișnuite, mă simțeam proprietar de sportcar, fiind cu mult mai aproape de asfalt decât un Logan.

O notă generală?
Cred că i-aș da un 8.8, din 10. În primul rând, pentru că sunt zgârcit la aprecieri. Al doilea motiv, este prețul. La fel ca și în cazul oricărui alt BMW, găsesc exagerat prețul de achiziție. Dacă vrei să savurezi din plin ce îți poate oferi un X2, trebuie să bifezi neapărat unele opționale cum sunt farurile cu LED, pachetul M, o motorizare cu suficienți cai putere în rezervă, tracțiunea integrală, culorile stridente care îl fac mai special și desigur niște jante drăguțe. Acestea vor crește prețul de start suficient de mult cât să te întrebi dacă ești sigur de alegerea făcută. Merită din plin însă, dacă nu te regăsești într-un Seria 3 sau Seria 1 și nici dacă X1 îți pare deja o mașină adresată mai mult familiștilor. Ori, dacă banii nu sunt neapărat o problemă.

Vedeți voi, X2-ul are acea notă ușoară de egoism și aroganță care te face să te simți special. Ca un parfum înțepător care mai întâi îți taie respirația cu o aromă forte și pronunțată, ca mai apoi să îți alinte simțurile cu o notă dulce și relaxantă. Este provocator și îndrăzneț și știe cum să te surprindă în cel mai plăcut mod.

Fiind prizonierul unor stereotipuri și, până să îl conduc, eram crucit să văd bărbați înaintați în vârstă, la volanul unui astfel de model. Acum însă, l-aș recomanda oricui și tuturor, celor ce nu țin cont de clișee!

NICIUN COMENTARIU