Bavarezii au un nou prilej de sărbătoare. Tocmai s-au făcut 50 de ani de la primul motor turbo proiectat și construit de BMW în anii 1969!

De atunci a început totul și chiar dacă cele mai iubite motoare sunt cele aspirate natural, din gama S (adică ///M-urile), astăzi deja constructorul bavarez are doar motoare turbo-aspirate. Cu una, cu două, trei, sau chiar patru turbine, motoare care le-a adus o mulțime de premii și performanțe de top.

Vă invit așadar, să faceți o incursiune în istoria motoarelor turbo de la BMW.

1969: BMW 2002 TI – motor BMW M121

Primul BMW care să primească un motor turbo a fost legendarul 2002 TI. Pionerul care a dat startul erei turbo, a fost un propulsor în patru cilindri cu un volum de 2.0 litri, echipat cu o turbină ce dezvolta o presiune de 0.98 bar. Puterea totală a acestui motor ajungea la 280 de CP la 6.500 rpm!

1976: BMW 3.0 CSL – motor BMW M49/4

Art Car-ul, desenat de Frank Stella, participant la cursa de anduranță 24 ore Le Mans, era echipat deasemenea cu un motor turbo-aspirat. Acesta avea un volum de 3.2 litri iar turbina ”sufla” în jur de 1.72 bar în cilindrii motorului. Performanțele erau uluitoare. Motorul M49/4 livra circa 750 cai putere la 9.000 rotații pe minut.

1977: BMW 320 Group 5 – motor BMW M12/12

Începând cu anul 1977, Schnitzer Motorsport, alerga în Group 5 cu un BMW 320 echipat cu motor M12/12. Un an mai târziu, Harald Ertl a câștigat Campionatul German de Curse (Deutsche Rennsport Meisterschaft – DRM). Motorul cu patru cilindri turbo, dezvolta 400 de cai putere însă a existat și o versiune mai puternică, de 500 de cai putere, dezvoltată de Paul Rosche și echipa sa în 1979.

1979: BMW M1 Group 5 – motor BMW M88/2

În 1979, a fost dezvăluit modelul BMW M1 Group 5. Acesta era echipat cu un motor turbo-aspirat, bineînețeles, numit M88/2 și care dezvolta circa 1.000 de cai putere. Din păcate supercarul nu și-a putut dezlănțui toată puterea de care era capabil abia 1981 când a fost schimbat regulamentul de omologare. Până atunci însă, BMW M1 Procar, adaptat regulilor de omologare al Grupei 4 a reușit să facă spectacol deja cu ajutorul motorului M88/1, aspirat natural. Mai târziu, datorită trecereii în Group 5, rezerva de CP i-a permis sportivei să își treacă un avans simțitor față de rivalii de la Porsche și Ford, ceea ce i-a adus implicit și victoria lui Hans-Joachim Stuck în cursa prestigioasă de la Norisring, 1981.

1981-1987: Brabham BMW – motor BMW M12/13

Având experiența construcției unui motor în patru cilindri, turbo, Paul Rosche a pus bazele unui nou propulsor, de 1.5 litri, pe care urma să îl folosească în bolidul Brabham BMW, în Formula 1, anul 1981. Inițial, propulsorul dezvolta doar 560 de cai putere însă performanțele au fost ridicate în timp. Deja în 1982, Nelson Piquet a obținut prima victorie în Formula 1 cu un bolid pus în mișcare de un motor turbo! Un an mai târziu, a devenit campion mondial la volanul Brabham BMW BT52. Atunci motorul cu patru cilindri dezvolta deja 640 de cai putere iar presiunea turbinei ajungea la 2.9 bar. Succesorul său, M12/13/1 era și mai grozav, ajungând la cifre ca 1.400 de cai putere, fiind cel mai puternic motor din Formula 1 construit vreodată. Nu doar Brabham a folosit motorul turbo de la BMW ci și echipe ca ATS, Arrows sau Benetton, iar Gerhard Berger a obținut victoria în F1 în anul 1986 cu ajutorul aceluiași motor.

2011-2012: MINI WRC și BMW 320TC WTCC – motoare P14 și P13.

După succesul din Formula 1, BMW a pus pauză pe motorsport până în 2011 când s-a întors cu un motor nou, turbo-aspirat și numit P14 și care avea la bază un motor de serie, cu care era achipat Mini Cooper S și Mini Countryman WRC. Un alt propulsor cu codul de nume P13 a debutat în BMW 320TC în campionatul FIA WTCC. Puterea cu care se putea lăuda acesta ajungea la 320 de CP storși dintr-un volum de numai 1.6 litri.

2016: BMW M6 GT3 – motor BMW P63.

În urmă cu numai trei ani de zile, în 2016, BMW M6 GT3 debuta în cursele de mașini cu un nou motor turbo-aspirat, P63. Acesta avea la bază propulsorul S63, cunoscut deja de multă lume însă care a fost modificat pentru a corespunde cerințelor și sarcinilor la care urma să fie expus de-a lungul curselor. Nu dezvolta foarte mulți cai putere, doar 585 CP. Și nici volumul motor nu a fost mărit, tot 4.4 litri avea. Însă chiar și așa BMW M6 GT3 a reușit să se impună câștigând cursa de anduranță de 24 ore la Spa-Francorchamps și ieșind victorios, de două ori în FIA GT World Cup.

2018: BMW M8 GTE ­– motor BMW P63/1.

Pentru noul campionat FIA World Endurance Championship și IMSA WeatherTech SportsCar Championship, BMW a venit cu noul M8 GTE. Sub capota bolidului este tot un V8 instalat, doar că de această dată, volumul a fost micșorat până la 4.0 litri pentru a corespunde regulilor cursei. Agregatul cu codul de nume P63/1 este asamblat din aproximativ 2.300 de piese, din care 985 sunt unice, 181 se regăsesc și pe modelul de serie, iar altele 700 au fost făcute de la zero. În funcție de campionatul în care ”aleargă”, P63/1 poate fi setat să livreze 500 sau 600 de cai putere și este considerat a fi cel mai eficient motor dezvoltat vreodată de inginerii diviziunea BMW Motorsport. Prima victorie BMW M8 GTE a obținut-o în 2019, în cadrul curseide 24 de ore de la Daytona.

2019: BMW M4 DTM – motor BMW P48.

Și iată că la aniversarea celor 50 de ani de motoare turbo, BMW se întoarce la origini cu un nou motor de 2.0 litri turbo, la fel ca și cel construit în 1969. Cu ”o mică” diferență. Noul P48 livrează tocmai 600 de cai putere, la o presiune de 2.5 bar. Așa cum regulamentul monitorizează și consumul de carburant, atenția maximă a fost orientată spre eficiența motorului. Astfel că P48 nu doar că a surclasat P63/1 la acest capitol, dar și multe alte motoare de producție în serie! Propulsorul cântărește 85 de kilograme, adică în jumătate față de M121 și iată că în 2019 a și câștigat prima sa cursă de debut în DTM, pe circuitul de la Hockenheim.

NICIUN COMENTARIU