Odată cu răcirea vremii de afară, s-au schimbat şi regulile jocului, mai exact obiceiurile după care ne exploatăm maşinile. Pe mai multe site-uri din ţară, dar şi din afară au fost publicate diverse materiale cu sfaturi şi recomandări cu referire la încălzirea motorului pe timp de iarnă, la prima pornire.

Păreri sunt o mulţime, însă în mare parte ideile sunt unele şi aceleaşi, doar că reformulate după bunul plac, pentru a nu semăna a plagiat. Aşadar, aţi citit probabil că încălzirea motorului, era recomandată pe timpurile când maşinile erau echipate cu carburatoare mecanice, însă acum nu se mai practică aşa ceva. De ce nu şi astăzi? Variante de răspuns sunt o mulţime, dar cea mai populară consumul de carburanţi.

Vedeţi voi, unii specialişti afirmă că nu este bine să încălzeşti motorul pentru că ai un consum ridicat de combustibil atunci când motorul funcţionează la rece, la ralanti şi maşina staţionează. Tot ei, adică autorii acestor postări, susţin că este bine să porneşti imediat, aşa cum turaţiile mai mari vor încălzi mai rapid motorul şi astfel „scapi” de frustrări şi griji. Ce au uitat însă unii jurnalişti să precizeze este faptul că în aceeaşi situaţie nu tai din consumul de combustibil, din moment ce la turaţii mai mari se injectează şi carburant mai mult! Practic e una şi aceeaşi. Singurul plus ar fi economia de timp. Însă cât de multe reuşeşti să faci dacă porneşti cu 2-3 minute mai devreme? Răspunsul îl ştiţi voi. Totuşi, dacă acesta argument este destul de convingător pentru dumneavoastră nu aveţi decât să urmaţi recomandarea, noi însă am zis că presupunerile şi sfaturile împrumutate şi transmise din mână în mână pe internet, nu sunt o certitudine şi nu pot fi luate ca bază solidă într-o discuţie pro şi contra.

Şi atunci cum rămâne cu marea enigmă? To be or not to be?!

Am apelat la dealerii locali din ţară, importatorii oficiali a unor mărci premium de renume mondial ca BMW şi Porsche pentru a veni cu o informaţie veridică. Este binecunoscut că în service-urile de reparaţie şi întreţinere din showroom-uri activează doar specialişti de calificare înaltă ce lucrează exclusiv după standardele impuse de producător. Astfel ar fi firesc să aflăm de la prima sursă, dacă este bine sau nu, şi cel mai important, de ce, să încălzim motorul.

Vom începe cu AutoSpace S.R.L., importatorul BMW în Moldova, unde am vorbit cu directorul tehnic Maloman Mihail şi iată ce am aflat.
Producătorul NU recomandă încălzirea motorului!
Ai putea fi surprins să afli asta, dar aşa este. Bavarezii nu recomandă încălzirea motorului aşa cum gazele evacuate din motor, ce trec prin catalizatorul rece (filtrul de particule DPF), pot duce la ieşirea din funcţie timpurie a acestuia. Deci nu încălzeşti motorul pentru că îi omori filtrul DPF, nu pentru că vrei să economiseşti carburanţii, aşa cum susţin unii, sau pentru că poluezi aeru în exces mediul…o altă idee banală şi des enunţată.
-Însă cum rămâne cu teoria (tot de pe net luată) care spune că la rece, uleiul motor nu poate asigura protecţia maximă a blocului motor şi astfel, va avea loc uzura în exces a acestuia?” am întrebat eu.
Răspunsul a fost pe cât se poate de simplu:
-Utilizarea uleiurilor de motor de înaltă calitate, recomandate strict de producător, reduc acest risc la minim, astfel că pe durata utilizării maşinii, blocul motor ar putea fi practic ultima piesă care va ceda anume din acest motiv!

Porneşti motorul, vezi acul de turaţii sus la 1.000 rpm (diferit după caz), aştepţi câteva secunde până coboară mai jos şi poţi porni în siguranţă! Nu te judecă nimeni dacă vrei să stai să încălzeşti puţin motorul, doar că nu este recomandat.

BMW-N54-twin-turbo-I6

Haideţi să vedem ce ne spun şi specialiştii centrului Porsche din Moldova. Aflaţi că şi pentru aceste automobile, nu există recomandări stricte cu privire la încălzirea motorului. Nici nu este interzisă de fapt, însă există careva cerinţe minime vizazi de exploatarea maşinii pe timp de iarnă. Prima şi cea mai importantă de reţinut: Aflat la volanul unui Porsche, puteţi porni imediat ce turaţiile motorului au scăzut la limita normală. (Se face referire la acea plajă de turaţii în gol, la care motorul funcţionează permanent!)

2013-porsche-panamera-gts-e

Aici aş vrea să fac o notă şi să atrag atenţia asupra faptului că este o recomandare valabilă nu doar pentru Porsche, dar şi pentru BMW-uriMai mult de atât voi risca să spun că este actuală pentru toate automobilele. Prin această pauză de aşteptare unii însî vor subînţelege încălzirea motorului de fapt şi nu ştiu dacă ar fi corect să îi contrazic.

O altă cerinţă a producătorului de maşini sport din Stuttgart este ca cel aflat la volan să nu forţeze motorul până temperatura uleiului nu va atinge minimul de 60 de grade. În acest sens automobilele Porsche sunt echipate cu sensor şi indicator de temperatură a uleiului motor. Bună chestie.

Atenţie! Nu confundaţi temperatura lichidului de răcire cu cea a uleiului motor, aşa cum apa din circuit să încălzeşte mult mai rapid! Prin urmare nu vă recomandăm să turaţi motorul maşinii dumneavoastră, chiar dacă temperatura apei a trecut de 60 de grade. Cel mai bine este să faceţi acest lucru după ce actul (indicatorul) va trece de 90 de grade. 

În ce priveşte filtrele DPF, menţionate la BMW-uri, maşinile importate în Moldova sunt lipsite de asemenea bunătăţuri, fiind „adaptate” calităţii motorinei din ţări ca Moldova, Ukraina, Belorusia, Federaţia Rusă, etc.

Porsche-Carrera-EngineAm ales să ne rezumăm doar la BMW şi Porsche aşa cum sunt două dintre mărcile cele mai populare şi ale căror motoare sunt deseori turate la limită. Iar prin Porsche puteţi înţelege şi Audi care utilizează cam aceleaşi motoare şi tehnologii, aşa cum ambele fac parte din grupul Volkswagen. Iar audi la fel sunt maşini cu tentă sport, în special versiunile S şi RS.

Nu am intrat în prea multe amănunte tehnice de frica de a nu vă plictisi şi sperăm că răspunsul este pe cât se poate de clar. Nu am apelat la toţi importatorii de maşini din ţară, pentru că, bănuiesc eu, răspunsul va fi acelaşi. Şi ca un apropo, încă nimeni, din experienţa celor doi importatori menţionaţi, nici un automobil nu a ajuns în service cu defecţiuni la motor din cauza că 1) a încălzit motorul sau 2) nu a încălzit mororul.

Atât am avut de spus. Conduceţi cu mare grijă şi maximă atenţie! 

 

NICIUN COMENTARIU