Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a prezentat pentru consultări publice proiectul „Legii cu privire la supravegherea pieței și omologarea vehiculelor.” Ce înseamnă asta mai exact aflaţi mai jos. Noi încă nu am priceput care e „şmecheria”…

Bizlaw.md aduce o noutate automobiliştilor moldoveni. MTID împreună cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare anunţă că supravegherea şi plasarea pe piaţă a vehiculelor rutiere, agricole şi forestiere va putea fi efectuată doar în baza certificatului de omologare de tip sau individuală.

Proiectul prevede că se va permite introducerea pe piață, înmatricularea sau exploatarea doar a vehiculelor, componentelor și unităților tehnice separate care au fost supuse procedurii de omologare. Certificatele eliberate de autoritățile de omologare sau certificatele de conformitate eliberate de producătorii din statele Uniunii Europene vor fi recunoscute pe teritoriul Republicii Moldova.

Atribuțiile de coordonare a acestui proces urmează a fi îndeplinite de autoritatea de omologare, care urmează a fi desemnată de Guvern.

Totodată, producătorii vor fi obligați să își supună producția unui proces de certificare a calității, care va garanta conformitatea producției. Verificările urmează a fi efectuate de către autoritatea de omologare sau de un serviciu tehnic desemnat de către aceasta. De asemenea, producătorii vor fi în drept să formeze aceste servicii tehnice și în cadrul companiei (cu respectarea unor cerințe specifice), ceea ce va reduce costurile de omologare, dar va permite simplificarea procedurilor de export pe piața Uniunii Europene.

Certificatul de conformitate, pe suport de hârtie, îi va fi înmânat în mod gratuit cumpărătorului, odată cu vehiculul.

Potrivit autorilor proiectului de lege, în cazul vehiculelor la mână a doua va fi aplicat un mecanism simplificat de recunoaștere a omologării. Proprietarul va prezenta doar certificatul de conformitate eliberat de producător sau, în cazul în care autovehiculul anterior a fost înmatriculat într-un stat din UE, acesta va fi considerat că este conform cerințelor tehnice.

În Republica Moldova au fost înregistrate, până în luna septembrie a anului trecut, peste 883 de mii unități de transport. Potrivit datelor prezentate, cea mai mare parte a autovehiculelor importate și puse în circulație sunt autoturisme, destinate în special pentru uz personal. Cele mai multe autovehicule sunt produse în țările Uniunii Europene (59%), Japonia (15%) și Federația Rusă (13%).

Totodată, doar 12 % din cele 30 de mii de unități de transport, comercializate anual, sunt noi și vândute de importatorii oficiali. Astfel, potrivit autorilor acestui proiect, mașinile la mâna a doua, în mare parte, nu dețin acte care demonstrează omologarea lor. Acestea nu pot fi verificate dacă corespund cerințelor tehnice care au fost impuse la momentul producerii, precum și dacă pe parcursul exploatării nu au fost făcute careva modificări. În rezultat, pe piață pot ajunge unități de transport care au fost modificate sau care nu corespund cerințelor tehnice de admitere în trafic pe teritoriul Europei. În special, aceasta se referă la autovehiculele importate din Statele Unite ale Americii.

În Moldova sunt 10 agenți economici, care au statut de dealer autorizat sau reprezentant al producătorului.

NICIUN COMENTARIU