Comisia de Transport din cadrul Parlamentului European, propune noi implimentări în domeniul siguranţei rutiere pentru automobilele care urmează a fi construite începând cu anul 2020. Dacă acestea vor fi acceptate, urmează să vedem o Dacia cu sistem de frânare automată chiar şi în varianta de bază!

Numărul accidentelor pe bătrânul continent rămâne a fi în continuaree destul de mare. Doar în anul 2016 în accidente şi-au pierdut viaţa circa 26.000 de persoane, la care se adaugă încă câte cinci persoane în stare gravă la fiecare deces.

Luând în considerare toţi aceşti factori, Comisia de Transport a elaborat o propunere care are la bază înăsprirea şi modernizarea sistemelor de siguranţă pentru maşinile noi. Aceştia au elaborat o listă cu mai multe sisteme obligatorii de siguranţă pe care, în viziunea lor, producătorii auto ar trebui să le implimenteze la noile sale modele.

Proiectul de lege propune un şir de sisteme de siguranţă activă care se vor regăsi obligatoriu în toate variantele modelelor inclusiv şi cele de bază, vândute pe piaţa europeană de maşini. În special aceastea sunt:

Sistemul inteligent de limitare a vitezei
Acesta funcţionează în baza datelor primite de pe o cameră specială menită să citească indicatorii rutieri şi a modulului GPS instalat în vehicul. Sistemul poate fi activat sau dezactivat de şofer, iar în cazul activării acestuia, el va prelucra informaţiile primite şi nu îi va permite conducătorului să accelereze mai mult decât viteza admisibilă pe porţiunea de drum pe care circulă.

Alcoolmetrul de bord
Alcoolmetrul va funcţiona extrem de simplu, dar în acelaşi timp eficient. Înainte de a urca la volan, şoferul va trebui să treacă testul de alcoolemie suflând în aparat, dacă concentraţia de alcool va fi peste norma legală, vehiculul pur şi simplu nu va porni. Alcoolmetrul de bord este propus pentru introducere în 2020 pentru şoferii profesionişti, iar mai târziu pentru toate autoturismele.

Semnal sonor de cuplare a centurii
La moment martorul sonor pentru centura de siguranţă cuplată este obligatoriu doar pentru scaunul şoferului, propunerea specialiştilor însă vizează şi scaunul pasagerului, iar ulterior toate locurile din maşină. Semnalele sonore şi vizuale ar trebui să apară la modelele noi începând cu anul 2020.

Sisteme avansate de frânare automată în caz de urgenţă
Aceste sisteme sunt instalate la majoritatea automobilelor noi începând cu cele compacte şi terminând cu limuzine de clasa lux. Ele acţionează frâna atunci cand în faţa automobilului se află un oarecare obstacol, pe care şoferul dintr-un motiv sau altul nu îl vede sau nu reuşeşte să reacţioneze la el. Conform celor de la ETSC, dacă înainte producătorii auto spuneau că echiparea automobilului cu un astfel de sistem este costisitoare şi ar ridica substanţial preţul final al modelelor bugetare, în ultimii ani costul lor a scăzut radical. Astăzi un sistem de frânare automată costă circa 200 euro, un preţ extrem de acceptabil şi destul de ieftin pentru ca orice automobil să fie dotat cu un sistem de acest tip.

Avertizare la părăsirea benzii de rulare
Acest sistem te avertizează că ai încălacat banda de rulare de obicei la viteze extra urbane, când viteza depăşeşte deobicei pragul de 65 km/h. În varianta sa avansată, acesta este capabil să mai şi acţioneze direcţia lejer pentru a alinia maşina din nou pe bandă. Potrivit cercetărilor, acţiunile acestui sistem evită anual circa 3.500 de decese şi 17.000 de răniri grave în urma accidentelor.

Cutii negre montate pe maşini
Sistemul este asemănător celui ce se foloseşte în aviaţie. Acesta înscrie date importante din procesul de conducere, ca mai apoi în caz de accident să fie extras de organele competente şi să fie analizat, pentru a găsi vinovatul accidentului sau cauzele producerii acestuia. Conform ETSC, mulţi producători de automobile deja propun acest sistem în calitate de opţiune, însă informaţiile extrase din ele în majoritatea cazurilor sunt sau inaccesibile pentru autorităţi , fie inexacte, ori incomplete. Specialiştii insistă că acest tip de sistem ar trebui să aibă un caracter unitar la nivelul Uniunii Europene şi să fie capabil să înregistereze nu doar date telemetrice, ci şi imagini foto sau video, pentru un nivel de informaţie mai mare.

Precizăm că ultima astfel de modificare la cererea Comisiei de Transport , a avut loc în anul 2009, atunci când Uniunea Europeană a obligat toţi constructorii de maşini care îşi comercializează modelele pe piaţa europeană, să le echipeze cu sistemul de stabilizare electronică ESP şi cu un martor acustic pentru centura şoferului.

NICIUN COMENTARIU