S-a discutat mult în presă, despre accidentul de la Buiucani și despre airbag-uri nedeclanșate, despre mafia de vânzări auto și multe altele. Sincer să fiu, mult, dar degeaba. Nu am văzut un sfat corect, sau informații utile care să facă lumină, în loc să te pună pe gânduri. Așa, discuții, pe lângă…

S-a vorbit la general, mai puțin la obiect și mai putin cu informații veridice. Culmea, au vorbit ”oameni din auto” (citat). Cam sărac nu știu cum…
Prin urmare, Vă provoc să citiți și să aflați mai multe despre airbag-uri! Care este cauza pentru care nu se declanșează, cum faceți să vă dați seama dacă sunt prezente sau nu, cum să recunoașteți un airbag activat anterior și de ce mașinile accidentate, cumpărate la mâna a doua și reparate, pot fi mai periculoase decât credem?

DISCLAIMER! Spre deosebire de unele site-uri locale, nu facem lobby pentru achiziția de mașini noi. Încerc doar să vă ofer niște informații utile care să vă ajute, atunci când vreți să faceți o achiziție nouă și vă pasă de siguranța dvs nu doar de suspensie și amortizoare sau ulei și filtre.

Ce este un airbag?
Nu airbac și nu ăirbak. Poate fi numit însă pernă de aer, dacă vreți să faceți traducerea din engleză. Funcționalul – cam același. O pungă imensă, fabricată dintr-un material special, foarte dur și rezistent, care se umple rapid cu gazele eliberate în urma exploziei și care cedează din presiune, controlat, pe măsură ce pasagerul automobilului intră în contact tot mai mult cu airbag-ul, amortizând astfel puterea impactului. Simplu și genial.

Cum funcționează?
Pentru a putea fi declanșat este nevoie de un sistem întreg și complex. Un sistem care are în componența sa diferite dispozitive printre ele numărându-se accelerometre, senzori de impact, senzori de măsurare viteză a roții (ABS), giroscoape, senzori de frână sau senzori de prezență a pasagerului în scaun. Când anumiți factori au fost atinși, unitatea de control activează combustia unui gaz care umflă rapid perna de aer iar cei din automobil își sporesc esențial șansele de supraviețuire.

Lipsa oricărui component, poate pune în pericol funcționarea sistemului și implicit siguranța pasagerilor sau a celui aflat la volan. Pernele de aer frontale nu protejează ocupanții și de ciocnirile laterale, pentru acest lucru sunt prevăzute airbag-uri de tip cortină. Mașinile moderne sunt tot mai des echipate cu astfel de airbag-uri, nu doar frontale, dar și laterale, ori chiar pentru protecția picioarelor.

Din păcate, în țară ajung multe mașini care deși au fost echipate cu airbag-uri, cele din urmă nu funcționează!

Nu funcționează din mai multe motive și iată câteva dintre acestea.
Extrem de rar: se întâmplă ca automobilul fiind prea vechi să nu să se producă explozia, sau să fie întrerupt vreun circuit. Din experiență însă am observat că și la unele mașini de peste 20 de ani airbag-ul s-a activat în accident.
Mai rar: Lipsesc unii sensori de impact, declanșatorul propriu-zis, sau blocul de control, numit deseori Crash Safety Module, ori este vreo problemă în sistemul electronic/sensori/abatere programare/etc.
Cel mai des: Lipsesc chiar airbag-urile! Cele laterale în primul rând (puțini le verifică), apoi și cele frontale pentru șofer sau de la pasager.

S-a întâmplat și în cazul accidentului de la Buiucani. Airbag-ul șoferului, nici măcar nu era instalat după accidentul anterior. Știu că ”oamenii din auto” au presupus că a fost pus un capac acolo în locul airbag-ului, dar nu. Nu a fost pus nici un fel de capac. Vreau să îi informez pe această cale că de ani buni de zile deja, nu se mai practică acest lucru. Nu ai cu ce înlocui un airbag cu nici un fel de capac și nici nu se pune airbag-ul separat, sub capac, cum am văzut scris. Nu sunt separabile cele două, sunt un tot întreg. Deci dacă a explodat airbag-ul – pui altul. Punct. Mai ales pe un Porsche.

Bine, poți să lipești ”capacul” și să îl tapițezi cu piele, cum fac alții, mințindu-i pe cumpărători, că ai vrut să faci volanul mai frumos. Se întâmplă și așa ceva, dar rar, foarte rar și doar pe anumite modele de mașini.

Nu trebuie să fii mare specialist ca să vezi urmele declanșării airbag-ului. Protecția exterioară este ruptă. Sub ea, nu bagi alt airbag!

În ciuda profesionalismului aparent al unor persoane, să crezi că acel Porsche Cayenne (în poză se vede clar airbag-ul declanșat anterior și smuls din locul lui lăsând ”cicatrice”) avea capac în loc de airbag-ul propriu-zis, este o colosală eroare. O eroare care am întâlnit-o pe mai multe site-uri de știri, nu doar auto. Evident cei din urmă s-au inspirat de la colegi…

Cât costă să cumperi alt airbag?
Întâi de toate, un airbag nu este chiar atât de scump, raportat la prețul mașinii. Începe de la 50-150 euro pentru unele automobile și ajunge să coste desigur ceva mai mult pentru mașini clasa premium sau cele de lux în special. La caz, pentru modelul de Cayenne implicat în accident, prețul unui asemenea airbag se învârte în jurul sumei de 400 euro. Zic aproximativ, pentru că variază în funcție de unde îl găsești și cum îl aduci. Știți voi, guvernanții noștri bravi și inteligenți au interzis importul de piese la mâna a doua, dar se miră de ce unele mașini nu au airbag! Și cică ar fi periculoase aceste mașini! Zău?

Ați înțeles, în cazul Cayenne-ului, airbag-ul șoferului lipsea. Buuun, am elucidat misterele unora și presupunerile altora.
Ar mai fi un ”dar”. Multe mașini vin din SUA, acolo unde standardele de siguranță sunt diferite de cele europene. Asta înseamnă că și unele modele de airbag sunt diferite. Deci există riscul să îi schimbi airbag-ul și să nu funcționeze? Răspunsul este DA!
În termeni tehnici, mașinile europene sunt echipate cu airbag-uri de tip Stage 1, cele din SUA cu Stage 2. Nu zic că e o regulă pentru absolut toate mașinile, dar în mare parte este așa.
Și chiar dacă înlocuiești airbag-ul, sunt șanse ca acesta să nu funcționeze din motiv că nu a fost adaptat la modulul electronic de control. Nu e o problemă și se rezolvă, dacă nu te zgârcești să apelezi la un specialist care să facă programarea corectă. În caz contrar rămâne logo-ul cu bărbatul însărcinat pe ecran (airbag) și nu poți vinde mașina.

Chiar și astfel de airbag, odată declanșat și ”grămădit” la loc, va prezenta urme de activare pe exterior.

Bine, dar cum rămâne cu pasagerul din Cayenne? De ce nu a fost declanșat la el?
Pentru că, în cazul pasagerilor, sunt mai multe triggere care activează airbag-ul. Primul și cel mai principal este centura de siguranță! Dacă aceasta nu este cuplată, airbag-ul nu va fi declanșat. Lesne de înțeles din care motive. De ce să ai o gaură în plus în torpedo și un airbag explodat dacă pe scaunul de alături nu este nimeni prezent?!

Pe lângă centura de siguranță, există și sensorul de prezență al pasagerului în scaun, care la fel, poate aprecia dacă trebuie activat airbag-ul sau nu! În cazul șoferului însă, oricum se va declanșa airbag-ul, indiferent că ai centura cuplată ori ai iconițe și ignori martorul sonor.

Cum îți dai seama dacă ai aribagul prezent și dacă este activ/funcțional?
Cel mai ușor este să verifici airbag-ul lateral de tip cortină. Mai întâi cauți să vezi inscripția AIRBAG pe stâlpii centrali, apoi tragi de cheder (izolatorul de cauciuc care asigură izolarea între portieră și caroserie) și ferești un pic și buretele acoperit cu textil – adică plafonul. O să le vezi acolo. Un airbag lateral întreg arată bine, nu e rupt, nu e tăiat și nu are fire care să iasă din acesta. Este pe toată lungimea mașinii și nu e divizat în pasageri față sau spate. Dacă vezi urme de arsuri capitonaj (asemănătoare cu cele lăsate de țigară) ar trebui să te ferești. Să ai dubii și dacă vezi retapițat complet podul. Dar cel mai grav, desigur, să vezi că nu e nici urmă de airbag.

Video real, cu declanșarea unui airbag lateral care a salvat tânărul de o lovitură la cap.

Airbag găsești unoeri și în scaune, tot laterale sunt. Dacă știi că mașina este echipată cu astfel de scaune, dar depistezi urme de cusuturi, bucăți de tapițerie întregi schimbate sau lipsa etichetei pe care scrie Airbag, din nou fugi cât mai departe de ea.

Airbag-ul șofer și pasager sunt ceva mai greu de depistat dacă au fost înlocuite sau nu. Totodată însă, sunt prea puține cazurile când importatorii de mașini accidentate, se zgârcesc la un airbag. Nu pentru că nu ar vrea să mai economisească niște bani, ci pentru că, așa cum spuneam, pe mașinile moderne nu mai există capace cu care să păcălești ochii, iar odată declanșat airbag-ul nu îl mai faci să arate ca nou pe exterior, oricât nu te-ai strădui. Cu toate astea, la un automobil mai vechi, dacă vezi airbag-ul îmbrăcat în piele și nu ești sigur dacă e funcțional sau nu, mai bine renunță la ideea de a cumpăra mașina respectivă. Aceasta e singura modalitate de a masca un airbag defect și se aplică pe mașinile vechi de ani. Reiterez, se întâmplă rar, să nu ai airbag-ul pentru șofer. În ciuda speculațiilor care le vedeți în târg.

Ăsta nu îl mai resuscitezi!

Un airbag de pasager, declanșat în urma accidentului va deforma puternic și torpedoul, ceea ce costă bani mai mulți decât un simplu airbag de șofer. Ca să îl înlocuiești, va trebui să cauți și un bord nou, iar dacă tot faci asta, vor rămâne urme de intervenție, la nivel de șuruburi, alinerea panourilor, sau o să vezi că joacă prea ușor bordul din ”încheieturi”. Ai depistat astfel de indicii? Ai dubii? Faci stânga-mprejur și cauți altă mașină! Nu ai siguranța că sub bordul proaspăt schimbat găsești și airbag, nu doar un emulator care păcălește calculatorul mașinii. Iar pentru a verifica trebuie să desfaci bordul complet.

Ok. A fost lung textul? Sper că v-a fost și util. V-am vorbit despre ce este airbag-ul, cum funcționează, cum îți poți da seama dacă este sau nu prezent pe mașină și dacă este funcțional (în unele cazuri). Ar trebui să atrag atenția aici și doamnelor asupra poziționării corecte la volan, pentru ca airbag-ul să te salveze, în loc să te ucidă sau să îți facă mai rău! Dar, o voi face în postarea următoarea, cu secvențe video, nu vreau să vă plictisesc cu prea multe litere.

Dacă au rămas neclarități, nu ezitați să ne scrieți!

Cel mai nou crash test cu Peugeot 208 unde se poate vedea clar cum funcționeaăză airbag-ul.



NICIUN COMENTARIU