Cum îți alegi anvelope de vară? Iată câteva sfaturi utile și recomandări de respectat

458

Mai devreme sau mai târziu, când lucrurile se vor așeza la locurile lor, automobiliștii care încă nu au reușit să o facă, vor porni în căutarea anvelopelor de vară.

Unii șoferi deja au trecut la anvelopele de sezon, fie le-au procurat, fie le aveau în garaj, pregătite din timp. Dar sunt mai mult ca sigur, că o bună parte din conducătorii auto, luați prin surprindere și care nu au dat mare importanță situației de alertă, au rămas blocați în primăvară, cu anvelopele de iarnă.

Dacă le ai nu îți rămâne decât să le ”încalți”. Iar dacă nu, va trebui să le cauți. Și aici probabil că mulți așteptau vreo ofertă bună. Însă chiar și ”oferta bună” trebuie analizată pentru a fi sigur că dai banii pe ceea ce merită cu adevărat și nu mă refer la brand.

Să alegi anvelopele potrivite pentru mașina ta, asta înseamnă să faci achiziția corectă. Poți cumpăra cele mai bune din segment, cele mai scumpe sau renumite ca brand și model, dar asta nu înseamnă că vor fi și cele mai potrivite pentru mașina și buzunarul tău.

Cum să faci alegerea corectă, vei afla citind câteva recomandări mai jos.

Dimensiunile, mărimea.
Ce mărime trebuie să alegeți și care se potrivesc, se poate afla foarte ușor. Este scris chiar în manualul de utilizare al mașinii, sau pe vreunul din abțibildurile lipite chiar de uzina producătoare, pe stâlpii centrali ai mașinii.

Acolo veți găsi și dimensiunile potrivite și chiar și presiunea în anvelope, în funcție de diametrul jantelor. Bineînțeles, cel mai ușor este să respecți aceste calcule inginerești, care îți asigură compromisul cel mai optim între performanțe, siguranță, consum și confort.

Dacă totuși ai decis că vrei mai înalte, sau mai late, ai grijă ce alegi urmărind indicii și parametrii anvelopelor.

Anvelopele late, îți asigură o pată de contact mai bună, respectiv aderență mai mare și stabilitate în viraje, o accelerare mai bună și eficiență sporită la frânare. Totodată este influențat negativ consumul de carburanți.
Anvelopele mai înalte îți oferă la rândul lor câteva avantaje, un plus de confort pe denivelări și drum accidentat, garda la sol mărită, dar și protecție sporită în cazul în care iei o groapă din plin, așa cum suprafața de cauciuc supusă deformării este mai mare și respectiv mai ușor poate trece peste acest șoc, fără să sufere vreo deformare majoră.

Doar că trebuie să urmăriți atent indicii de pe anvelope. Se întâmplă ca în aceleași dimensiuni să fie încadrate și anvelopele pentru crossovere, ce poartă abreviatura SUV sau cu rezistență sporită la greutate – XL, predestinate pentru mașinile care transportă mărfuri.

Având un autoturism obișnuit, vă dați seama că cele două tipuri sunt ușor spus nepotrivite. Chiar dacă teoretic v-ar asigura rezistență sporită la uzură și deformare, acestea pot fi mai grele sau mai puțin eficiente în alte condiții decât drum accidentat. Pe asfaltul fierbinte să zicem.

Aici este important indicele de sarcină, adică greutatea maximă căreia poate fi supusă o singură anvelopă. Despre greutatea maximă admisă pe punți, de obicei este scris în manualul de utilizare. Dacă la un Duster de exemplu, puntea spate permite o încărcătură de maxim 1020 de kg, asta înseamnă că aveți câte 510 kg pentru fiecare roată/anvelopă. Reieșind de aici nu are sens să procurați anvelope cu o rezistență mult mai mare, așa cum această rezistență nu o veți folosi la ceva anume, dar bani costă.

Cu toate astea, nimeni nu vă interzice să optați pentru o mică rezervă, alegând un indice de greutate un pic mai mare. Atenție o mică rezervă, nu ne ducem în extreme. Nu fiți ca moldovenii care și-au cumpărat anvelope cu crampoane și circulă vara cu ele.

Vorbind despre brand și marcă, am putea diviza piața cam în trei segmente. Brand de renume mondial, exemplu, Continental, apoi un subbrand al aceleiași companii, orientat către un grup de clienți mai puțin dispuși să cheltuie bani grei pe anvelope – Gislaved de exemplu. Și ultimii ar fi producătorii de anvelope care abia își fac loc pe piață, cei din China sau cele rusești (ultimile în segment, nici nu merită atenția, părere subiectivă).

Aici alegerea e simplă, cu cât mai jos cobori, cu atât calitatea e mai proastă. Cu toate că, exploatate corect, cu grijă și în mediu prietenos, în mare parte în oraș, din experiență proprie vă pot spune că anvelopele chinezești se comportă destul de ok chiar și 4 ani la rând, în exploatare. Subiectă și această părere.
Nu însă și la drum lung, unde devin prea moi când se încălzesc, automobilul planează, informativitatea pe direcție scade, rezistența lor scade iar contactul cu asfaltul în viraje strâmte are de suferit enorm, observându-se clar tendința de subvirare sau derapaj.

Profilul, sau desenul benzilor. Simetric, asimetric sau direcțională?
Anvelopele cu profil simetric, se găsesc pe cele mai accesibile modele de pe piață. Sunt destul de zgomotoase iar aderența cu asfaltul este dintre cele mai proaste. În schimb acestea pot fi montate pe roți diferite, cum vrei tu, în funcție de uzura lor, fără să îți faci griji care e partea interioară sau exterioară.

Anvelopele direcționale, se descurcă un pic mai bine la evacuat apa din canelurile profilului de cauciuc, astfel se reduce riscul de acvaplanare. Sunt mai puțin zgomotoase și respectiv un pic mai scumpe. Cele mai silențioase însă, sunt anvelopele asimetrice, care pe lângă asta îți oferă și cea mai bună aderență pe drum, respectiv siguranță. Asta pentru că fiecare direcție pe desen, își are funcția sa și chiar dacă sună ciudat, lucrează ca un mecanism bine pus la punct.

Deși ar fi cam pe la mijloc, în top 3, anvelopele direcționale sunt mai capricioase în exploatare după o reparație de exemplu, dacă trebuie schimbată de pe o roată pe alta, sau în cazul deformării neuniforme, așa cum fiecare dintre ele are indicată partea exterioară și interioară. Respectiv ești limitat în a le folosi doar pe o singură parte.

Indiciele de sarcină și viteză. Alți parametri importanți la alegerea anvelopelor.

Primul lucru care trebuie să îl păstrați în minte, este că aici chiar aveți nevoie de o rezervă. În special în ce privește viteza maximă a mașinii. Nu mizați pe faptul că circulați maxim cu 160 km/h și respectiv acesta ar fi și indicile maxim de viteză. Alegeți cu rezervă! Țineți cont că și rezerva pentru viteză și greutate nu e neapărat să fie la maxim, ceea ce va aduce greutate mai multă și un alt preț desigur.

Cu cât e mai ușoară anvelopa cu atât mai bine. Greutatea cauciucurilor afectează direct consumul de carburanți. Iată cum a apărut și tehnologia Energy Saver.

Părerea vecinului contează? Și da și nu!
Experiența cu care se va împărtăși un prieten, cumătru sau un vecin, este relevantă doar pentru tipul de anvelope și mașina care o are el, ceea ce are mai puține în comun cu brandul, așa cum fiecare caz este separat. Același brand poate avea anvelope ”bune” pentru o mașină de teren și mai puțin reușite pentru o berlină.

Noi sau la mâna a doua?
Alegerea e evidentă. Ai bani, mergi în magazin. Nu, alegi la mâna a doua. Dar rețineți faptul că anvelopele SH (second-hand) nu sunt tot timpul păstrate corect, exploatate corect, dacă au suferit lovituri puternice ori nu, etc. Este un risc și trebuie să vi-l asumați.

Despre anul de producție și săptămâna în care au fost produse nu am menționat nimic. Dar este la fel de important ca și ceilalți parametri despre care am scris mai sus. Cu cât e mai veche anvelopa, cu atât se va uza mai rapid, așa cum cauciucul își pierde din proprietățile sale. Primile două cifre, din cele patru înscrise pe anvelopă, sunt săptămâna, următoarele două, anul de producție.

Și ultimul sfat de care să țineți cont. Schimbați anvelopele la timp! Alegerea corectă este importantă, dar la fel de mult contează și când alegeți să le schimbați. Roțile uzate, sau nepotrivite pentru sezon vă pot costa mult (aderență, distanța de frânare, pericol derapaj, etc).

Drumuri bune să aveți și să ieșim toți cu bine din situația excepțională!

NICIUN COMENTARIU