Ce să cumperi? Ce alegi? Care sunt cele potrivite? Indiferent de categoria de preț, trebuie să alegi anvelopele în funcție de ce îți cere producătorul, sau, ținând cont de condițiile de exploatare sau caracteristicile tehnice ale automobilului personal.

Există indici de viteză, indici de greutate maximă, indici de sezon și mai nou, indici de eficiență, zgomot sau chiar un indicator special care să îți dea de înțeles cum se comportă cauciucurile te timp ploios. De toate acestea trebuie să ții cont atunci când vrei să faci o alegere corectă, fără să te lași pe mâna comercianților care îți vor sugera ”ce au ei mai bun.

Întâi de toate va trebui să înțelegeți cum se citesc dimensiunile anvelopelor.

Continental WinterContact SI
  • 225: LĂȚIMEA anvelopei, exprimată în milimetri.
  • 50: FLANCUL anvelopei, înălțimea luată ca raport între înălțime și lățimea anvelopei. Dacă vreți să aflați ce înălțime exactă au anvelopele ce le procurați va trebui să faceți un calcul matematic. În cazul nostru cifra 50 nu este nicidecum o unitate exprimată în milimetri, ci sunt 50% din lățime, adică 225*50/100=112mm.
  • R17: STRUCTURA anvelopei: R = tip Radial; DIAMETRUL flancului este în acest caz de 17 inch (țoli);
  • 98: INDICE DE SARCINĂ. Indicele de sarcină în cazul nostru de 98 ne spune că anvelopa poate susține o greutate de 750kg;
  • H: INDICE DE VITEZĂ, în acest caz indicele de viteză H ”vorbește” despre faptul că anvelopele sunt bune de rulat până la viteza maximă de 210km/h. Care este regimul tău de viteză? Conduci des pe autostradă – ai nevoie de anvelope rezistente la viteză, iar dacă nu prea, atunci nu are sens să plătești bani în plus.
Muntele cu trei vârfuri și fulgul de zăpadă – marcaj care indică faptul că anvelopa oferă performanțe sporite pe zăpadă.

Iarna, condițiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopă, iarna începe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatură, cauciucul dintr-o anvelopă de vară se întărește și își pierde din eficacitate. În consecință, în sezonul rece distanțele de frânare pot fi mai mari cu până la 20%!

La o temperatură sub 7 grade C, o anvelopă de iarnă oferă mai multă siguranță și vă oferă mai multă aderență cu suprafața de rulare, respectiv manevrabilitate, control și distanță de frânare sigură.

Care sunt cele mai potrivite?
Desigur cele cu Marcajul M+S, adică Mud + Snow. În unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S. Anvelopele au fost testate de producător pe zăpadă și noroi și sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarnă (zăpadă, polei, gheață). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNĂ

Alte marcaje ce pot fi prezente pe anvelope:

  • H/P – marcaj al cauciucurilor de șosea, destinate pentru șofat pe drumuri asfaltate.
  • A/T – marcaj al anvelopelor cu o performanță mai mare: o astfel de anvelopă este potrivită pentru drumuri asfaltate și drumuri ușor accidentate, potrivite pentru SUV-uri și crossovere.
  • H/T – marcaj care indică faptul că modelul dat de anvelope este destinat preponderent pentru drumuri asfaltate.
  • M/T – marcaj al cauciucurilor cu performanță sporită, bandă de rulare de tip „tractor“ pentru aventuri pe drumuri accidentate în proporție de 80%. Se comportă prost pe gheață și sunt neconfortabile pe asfalt. 
  • All season – cauciucuri pentru orice sezon. Sunt propuse pentru utilizare în regiuni cu devieri sezoniere de temperatură nesemnificative. Deci nu le poți folosi trei luni de iarnă la -15 grade C și vara la +50 la nivelul solului! Conform caracteristicilor acestea ar fi apropiate de M+S și totuși recomandarea noastră este să folosiți anvelope dedicate, de sezon.
  • XL sau Extra Load – marcaj al anvelopelor ranforsate, indicele de sarcină al cărora este mai mare cu trei unități decât la anvelopele convenționale de această dimensiune.

Dacă optezi pentru anvelope noi nerulate (zic dacă pentru că cele second-hand încă sunt la mare căutare) atunci cu siguranță că vei vedea și o astfel de etichetă.

Pe lângă aceste semne de marcaj mai răspândite, mai există și multe altele.  Există o clasă separată de marcaje pentru omologarea unor mărci de automobile de prestigiu, există marcaje pentru anvelopele speciale sport pentru traseu și competiții.

Anvelopa care nu se teme de perforări, creată conform tehnologiei Run Flat, are diferite marcaje la diferiți producători. Există marcaje individuale și pentru cauciucurile destinate șofatului pe suprafețe umede.

Anvelopele fabricate în CSI au propriile lor semne de marcare. În general, este imposibil de a le descrie pe toate. Specializarea anvelopelor crește, și alegerea corectă a anvelopelor pentru vehiculul dumneavoastră devine tot mai importantă.

O altă caracteristică importantă de reținut este anul și data fabricației. De obicei, această informație este reprezentată de patru cifre, primele pentru sătpămână și celelalte două pentru anul de producție. Excepție de la regulă sunt cele fabricate înainte de 1999-2000, marcate cu trei cifre doar.

Există chiar și un glosar al anvelopelor! Îl găsești aici (linkul va fi activ în curând).

NICIUN COMENTARIU