Era motoarelor cu ardere internă, aspirate natural, se apropie încet de un sfârșit legitim. Majoritatea producătorilor de automobile moderne au lăsat în gamă doar motoarele turbo iar următorul pas sunt cele electrice.

În aceste condiții, motoarele convenționale, cele aspirate natural, fără turbo sau compresor mecanic, devin tot mai rare. Iar pentru a înțelege mai bine ce pierzi și ce câștigi odată ce faci trecerea de la o mașină echipată cu motor atmo (prescurtat) la una Turbo, vezi cele 2 avantaje și 7 dezevantaje, sau cum se mai spune în popor plusuri și minusuri.

Motoarele aspirate natural, absorb aerul din atmosferă, în interiorul cilindrilor, cu ajutorul vidului format de mișcarea pistoanelor în jos. Amestecul de aer și carburant, ajuns în camera de ardere este apoi comprimat, după care urmează aprinderea, arderea și evacuarea gazelor din motor. Într-un astfel de ciclu se ”nasc” caii putere și Nm de cuplu motor.

Motoarele turbo de cealaltă parte, folosesc energia gazelor arse pentru a angrena turbina, iar la celălalt capăt, pe același ax este și compresorul care cu viteza primită de la turbină, absoarbe și pompează sub presiune mai mult aer în cilindri. Mai mult aer, mai multă benzină = mai multă putere, în același volum cilindric. La prima vedere este foarte simplu și o rețetă de succes, doar că, la fel ca orice mecanism complex, are dezavantajele sale, pe lângă avantaje.

  1. Fiabilitate redusă
    Motoarele turbo-aspirate sunt mult mai sofisticate și includ mai multe piese componente. Fiecare dintre acestea au o durată de viață predeterminată și respectiv vor ieși din funcțiune rând pe rând. Dincolo de asta, sarcinile care acționează în motor sunt mai mari, fiind ”forțat”. Ceea ce înseamnă că vei vizita mai des un service auto pentru reparații de tot genul. Sensori, injectoare de presiune înaltă, bobine de inducție, turbina, sunt doar câteva dintre acestea.
  2. Durata de viață mai scurtă
    De câte ori ai auzit fraza ”nu se mai fac mașini ca pe vremuri”? Pariez că de multe ori și cunosc nu puțini automobiliști care deși sunt ademeniți de performanțele noilor generații de motoare, încă mai oftează după cele vechi și rezistente, capabile să ruleze și până la un milion de kilometri, fără intervenții serioase în motor. Motoarele turbo însă nu vor ajunge la asemenea cifre. De exemplu, turbosuflanta are o durată de viață de circa 150.000 de km. Pistoanele sau simeringurile până la 200.000 de km. Arborele cotit și bielele, asupra cărora la fel sunt exercitate sarcini uriașe, la rândul lor au de suferit. Bobinele de inducție de la temperaturi înalte cedează și ele. Și lista poate continua.
  3. Motoarele turbo necesită atenție sporită și mecanici calificați.
    Un motor turbo îți poate arăta capricii oricând. Pierde etanșitate la admisie, pe vreun furtun, lângă intercooler, ori debitmetru, ori la turbină chiar, ori la evacuare, sau se înfundă EGR-ul mai rapid, ori filtrele, chiar și uleiul de calitate proastă îți poate distruge rapid turbina și motorul. Deci consumabile ieftine și reparații neprofesioniste îți vor scurta nu doar durata de viață a motorului, dar și grosimea portmoneului.
  4. Reparație costisitoare.
    Indiferent că repari și turbina sau nu, simpla dezasamblare/asamblare a motorului te costă mai mulți bani, din același motiv. Sunt mai sofisticate, mai multe componente de care trebuie să ai grijă și mai mare responsabilitate să nu aduci defecțiuni adiționale, în loc să faci o reparație calitativă.
  5. Întreținere costisitoare.
    Despre consumabile mai scumpe și calitative am scris mai sus, dar este și acesta un punct separat care trebuie tratat cu atenție. Moarele turbo sunt foarte sensibile la combustibili de proastă calitate, la uleiuri de motor care nu au proprietățile necesare de ungere și rezistență la temperaturi înalte, iar filtrele ieftine permit prea ușor mizeriei să intre în motor.
  6. Probleme cu răcirea
    Nu ar fi chiar o problemă, dacă ții cont de faptul că motoarele turbo, lucrează la temperaturi mult mai înalte, respectiv necesită și răcire pe măsură. Radiatoarele vechi și cu impurități pot restricționa circuitul lichidului de răcire, ceea ce va suprasolicita unele componente și ar putea atrage defecțiuni semnificative. Aici trebuie spus că și lichidul de răcire trebuie ales cu atenție și schimbat mai des. Obiceiul de a opri motorul înfierbântat după o cursă în sarcină și turații mari, fără să îl lași să lucreze mai mult până se răcește uleiul și turbina, îți poate garanta o vizită în service.
  7. Gaura financiară
    Despre unele aspecte problematice ale motoarelor turbo, mulți proprietari de automobile cunosc din experiența personală mai mult decât din auzite, iată de ce unii preferă să țină la distanță motoarele turbo și aleg un motor mai slab, nu atât de performant, dar care le satisface perfect necesitățile în dinamică, fără să le afecteze substanțial buzunarele.

Avantaje:

  1. Performanțe.
    Desigur că nu este totul chiar atât de tragic și de rău, dacă știi cum să ai grijă de un motor turbo și dacă îi satisfaci toate necesitățile în deservire la timp. Un motor turbo îți oferă în schimb mai multă putere, la același volum motor, taxe mai mici la vămuire (în cazul țării noastre) și rezultate mai bune la testele de noxe (acolo unde se taxează). Este mult mai elastic, mai dinamic și oferă senzații mai plăcute la mers. Acesta este și motivul pentru care mulți vor prefera un motor turbo-aspirat de 1.4 litri, în locul unuia de 2.0 litri, aspirat natural. Vezi VW GTI și versiunile R, care scot până la 500 de CP dintr-un volum de 2.0 litri turbo! Zâmbetul care îl afișează pe fața aceste motoare îi face pe mulți să uite de reparații, probleme sau costuri.
  2. Consum redus de carburant.
    Acest aspect este în continuare discutabil și poate stârni multe dezbateri în comentarii, însă tratat corect și gentil, un motor turbo, va fi mai eficient în ce privește omogenizarea amestecului carburant și arderea combustibililor pentru un maxim de putere. Motoarele aspirate natural pierd mult din arderea produsă în mod ”natural” în motor, iar o parte din benzina nearsă va fi aruncată pe sistemul de evacuare, ceea ce înseamnă și bani pierduți. Consum redus (doar în condiții de mers corecte), noxe reduse, putere mai multă la un volum motor mai mic sunt practic cele mai atractive calități ale unui motor turbo-aspirat, iată de ce propulsoarele aspirate natural pierd teren în fața consumatorilor.

    Însă la cum evoluează segmentul EV-urilor, nici motoarele turbo nu se vor reține prea mult în producția de serie. Le mai salvează doar compromisul dintre un motor cu ardere internă legat de unul electric, numit hybrid sau PHEV (dacă are și funcția de încărcare la priză). Pentru cei care încă nu sunt gata să renunțe la propulsoare cu ardere internă și nici nu s-au decis pentru un vehicul electric, această soluție pare a fi cea mai optimă pentru automobiliști.

Și că tot am atins subiectul consumabilelor, nu pot să nu las aici un articol dedicat.

NICIUN COMENTARIU