Volantul este piesa auto pe care toată lumea o numește VOLANTĂ, sau mai des în service-urile din Republica Moldova i se zice Mahovic. Acesta reprezintă un element al transmisiei, care are grijă să gestioneze energia produsă de turațiile motorului și să o transmită spre cutia de viteze.

De cele mai multe ori volanta este o piesă auto de a carei existență nu suntem conștienți, deoarece nu se prea strică. Dar în ultimii ani a devenit o problema majoră, de când numărul autoturismelor diesel crește, acestea fiind dotate cu volante cu masă dublă.

Masinile diesel mai noi sunt dotate cu volante DMF (dual mass flywheel), adică mai grele, care sa faciliteze pornirea unui motor cu o compresie mare, dar și să absoarbă șocurile mai eficient. Volanta este rotită de electromotor, iar la rândul său învârte arborele cotit și pune în mișcare pistoanele care comprimă aerul și duc la pornirea efectivă a motorului pe motorină.

Dacă într-o parte a volantului avem arborele cotit, în cealaltă avem discul de ambreiaj cu placa de presiune. În timp, discul se uzează și trebuie schimbat. Astfel sunt tot mai întâlnite cazurile în care, atunci când șoferul se duce la service să înlocuiască ambreiajul uzat, mecanicul îi spune să schimbe și volanta. Dar, acest lucru nu este neaparat necesar, decat în unele cazuri! Iată cum să identificăm o volanta cu probleme.

Volanta poate avea două deficiente în timp: să se dezechilibreze sau să se spargă. În general, volanta se dezechilibrează, iar acest lucru poate fi identificat ușor de sofer. De exemplu, când vrem să plecăm de pe loc cu prima treaptă de viteză, mașina începe să tremure ușor. Sau, când stăm la ralanti, motorul tremură excesiv. Totul se întâmplă la viteze mici, trepidații, tremurat, vibrații. La viteze mari, volanta se autoechilibrează aparent și nu se mai simte vibrația deranjantă.

Daca simțim asemenea vibrații, e nevoie sa schimbăm și volanta în momentul în care înlocuim ambreiajul. Pentru că este genul acela de piesă care nu se poate repara, trebuie scoasă și pusă una nouă, niciodată de la second-hand!

Dar cum se dezechilibreaza o volanta? În general, atunci când se uzează discul de ambreiaj. Daca nu mai calcă perfect uniform pe volantă, tinde să o strâmbe. La fel și dacă suntem tipul de șofer mai agresiv care dă drumul la ambreiaj brusc, șocurile ducând în timp la dezechilibrul volantei. În cazurile mai rare, probabil având defecte de fabricație, volanta se poate sparge sau crăpa. Adică bucăți din volantă se pot desprinde, ceea ce va duce inevitabil la dezechilibrarea ei.

O volanta nu este o piesa ieftină, din păcate. Motorul diesel unul cu inerție mare, iar șocurile primite de volantă sunt semnificative. Așa că ne putem aștepta ca, în cazul mașinilor diesel cu motoare de tip common-rail să facem schimbul de volantă când îl facem pe cel de ambreiaj.

Dacă avem o mașină pe benzina, nu prea trebuie să ne facem griji. Deoarece motorul pe benzină este mai ușor, volanta este mai mică, iar dezechilibrul, chiar dacă apare, nu produce vibrații simțite de șofer. Acesta este și motivul pentru care cazurile de mașini benzinare în care este obligatorie înlocuirea volantei sunt extrem de rare!

În concluzie, dacă simți vibrații la ralanti, când pleci de pe loc sau la viteze mici, e cazul să înlocuiești volanta, sau cel puțin să mergi la un service pentru un diagnostic. Dacă cumva se simt vibrații și la viteză mare, lucrurile deja sunt periculoase, pentru că volanta se poate strica și sparge în orice moment, distrugând cutia de viteze. Din acest motiv vă sfătuim să ascultați motorul mașinii regulat, pentru a observa orice sunet ciudat, care vă poate da de înțeles că ceva e defect.

NICIUN COMENTARIU